Positief zelfbeeld krijgen: 7 Tips voor meer zelfliefde

27 Oct 2022, door datingcoach Daan de Ram in Zelfvertrouwen
Vrouwen, let op!
Dit artikel is voor mannen. Ben je een vrouw? Bekijk dan eens dit artikel:
10 Krachtige tips om een positief zelfbeeld te ontwikkelen

Hoe krijg je een positief zelfbeeld?

En waarom is het hebben van een positief zelfbeeld belangrijk?

In dit artikel geef ik je een simpele uitleg +  zeven oefeningen om je zelfbeeld snel te ontwikkelen.

Inhoud van dit artikel:

Heb je trouwens mijn gratis rapport al gezien met 25 kant-en-klare berichtjes voor op Whatsapp of Tinder?

Het zijn mijn beste zinnen om haar wild aangetrokken tot je te maken. Ze werken trouwens ook grandioos op dates ;) Download mijn 25 kant-en-klare berichtjes

Na het lezen weet je precies wat je moet doen om een positief zelfbeeld te krijgen.

Wat is een positief zelfbeeld?

Iemand met een positief zelfbeeld voelt zich goed over zichzelf. Dit is het tegenovergestelde van een negatief zelfbeeld, waarbij je denkt dat je niets voorstelt. Een positief zelfbeeld is belangrijk omdat dit een voorwaarde is om lekker in je vel te zitten. Met een laag zelfbeeld voel jij je rot, ook al gaat alles in je leven goed.

1. Houd een dagboek bij met positieve dingen

Als ik dit leer aan mijn cliënten met een laag zelfbeeld, voelen ze zich dezelfde dag al iets beter:

Je zelfbeeld ontstaat door de manier waarop jij naar jezelf kijkt.

Mensen met een laag zelfbeeld kijken standaard op een negatieve manier naar zichzelf.

Ze hebben van anderen gehoord dat ze niet deugen. Of ze hebben een doel gesteld voor zichzelf waar ze niet aan kunnen voldoen.

Een recept om je ongelukkig te voelen.

Hier is een simpele zelfbeeld-hack. Deze helpt je om de criteria waarmee je jezelf beoordeelt, te veranderen.

Door niet alleen te kijken naar wat je ‘fout’ doet, maar juist naar wat je goed doet, kun jij je zelfbeeld stimuleren.

Schrijf elke dag op waar je trots op bent, wat je goed hebt gedaan en wat de positieve uitkomsten zijn.

Zo schijn je licht op positieve dingen die je doet, maar waar je nooit bij stilstaat.

Voorbeeld van je positiviteitdagboek

Stel dat je elke dag trouw naar je werk gaat, terwijl je van jezelf vrij lui bent. Dan schrijf je op dat je de discipline hebt opgebracht om vroeg op te staan en dat je daardoor jezelf kunt onderhouden.

Of ben je naar de sportschool gegaan? Schrijf dat op. Regelmatig sporten is iets om trots op te zijn.

En waren er mooie momenten met je familie waar je dankbaar voor bent? Behandel ze niet als vanzelfsprekend. Zet ze erbij.

Als je dit terugleest, kun je concluderen: “Vandaag was ik gedisciplineerd, heb ik aan mijn gezondheid gewerkt en heb ik tijd doorgebracht met de mensen die er het meeste toe doen.

2. Schrijf op wat mensen het meest aan jou waarderen

Als ik dit trucje leer aan mijn klanten, kijken ze ineens veel positiever naar zichzelf:

Ben je ooit gepest?

Zo ja, dan weet je hoe rot dit voelt.

Iemand kiest een eigenschap uit die jij niet bezit, en doet alsof deze heel belangrijk is:

We vinden allemaal dat het oppervlakkig is om mensen op dit soort dingen te beoordelen.

Maar wat nu als je het niet kunt laten om jezelf af te rekenen op één van deze aspecten? (Of misschien een andere eigenschap die net zo oppervlakkig is.)

Vraag je naasten wat ze mooi aan jou vinden en waarom dit in hun ogen belangrijk is. Herhaal dit tegen jezelf als jij negatief denkt over jezelf.

Stel bijvoorbeeld dat je moeder zegt hoe blij ze is dat je haar regelmatig helpt. Omdat dit haar laat zien dat je om haar geeft. En omdat het jullie band sterker maakt.

Wanneer jij je niet lekker voelt, kun jij je bedenken dat er heel veel mannen zijn die het niet kunnen opbrengen goed voor hun familie te zorgen.

Deze vraag kun je stellen aan alle mensen om je heen. En dat moet je ook zeker doen. Vaak ontdek je kwaliteiten aan jezelf waarvan je niet eens wist dat je ze had.

3. Verzamel positieve mensen om je heen

Toen ik me begon te focussen op het maken van positieve vrienden, merkte ik dat ik me veel beter voelde over mezelf.

Iedereen heeft kameraden die weinig voor elkaar krijgen en die vooral negatieve grappen maken. Over zichzelf, over jou en hoe belabberd de wereld wel niet is.

Heb jij vrienden die alleen maar Xbox’en en elkaar de huid vol schelden op Teamspeak?

Besef dat dit je zelfbeeld geen goed doet.

Stel je voor dat je vrienden hebt die coole dingen doen. Hierdoor kijk je tegen ze op.

En als zij jou respecteren, ga jij je automatisch beter voelen over jezelf. Zo ontstaat een positieve feedbackloop waardoor je stemming door het dak gaat.

Zoek coole mensen die je goed behandelen. Deze sociale signalen maken je zelfbeeld beter, zonder dat je daar verder iets voor hoeft te doen.

Wil je leren hoe je makkelijk en snel nieuwe vrienden maakt?

Lees dan dit artikel:

4. Denk na over wat jij echt belangrijk vindt

Als je onderstaande oefening doet, heb je alles wat je nodig hebt om een sterk zelfbeeld op te bouwen:

Nu je van je naasten hebt gehoord wat zij goed aan jou vinden, kun je nadenken over wat jij belangrijk vindt in het leven.

Denk eens aan de mensen die jij het coolst vindt. Waarom zijn zij zo geweldig? Waarom zijn zij anders anderen?

Wie wil jij zijn? En valt dit binnen jouw bereik?

Stel dat je denkt aan iemand die heel gespierd is. Dan kun je denken: “Zo wil ik ook zijn.” Maar hoeveel spieren iemand kan bouwen, is genetisch bepaald. Je kunt elke dag naar de sportschool gaan, maar er is veel variatie in hoeveel spieren iemand kan kweken. Sommige mannen krijgen juist kleinere spieren van naar de sportschool gaan.

Denk na over wat jij het allerbelangrijkste vindt. Kies waarden die volledig - voor 100% - binnen jouw invloedsfeer vallen. Zo voorkom je dat jij je ongelukkig voelt terwijl je er niks aan kunt doen.

Ben je niet zo gespierd en ook niet moeders mooiste? En wil je weten of dit uitmaakt voor het versieren van vrouwen?

Het antwoord zal je verbazen. Lees er meer over in dit artikel:

5. Schrijf op wat je morgen gaat doen

De grootste valkuil in het opbouwen van je zelfbeeld is het volgende:

Heb je eerder geschreven over wat je waarden zijn…. Maar heb je hier verder niets mee gedaan?

Dan ben je niet de enige.

Het vaststellen van wat je belangrijk vindt, heeft alleen zin als je dit omzet in actie.

En om je lijstje aan te passen als je waarden veranderen. (Ja, dat gebeurt voortdurend.)

Neem elke dag wat tijd voor het slapengaan. Schrijf op wat je morgen gaat doen en waarom dit belangrijk voor je is. Dit zorgt voor verbinding tussen je waarden, je acties en hoe je over jezelf denkt.

Let op: Kies dingen die belangrijk zijn voor jou. Is iets in jouw ogen niet belangrijk, zwicht dan niet voor druk van buitenaf.

Schrijf je bijvoorbeeld op dat je morgen naar de sportschool gaat maar denk je: “Ah, eigenlijk is tijd doorbrengen met mijn naasten veel belangrijker voor me.

Streep het dan door en plan extra tijd in met je naasten! Je hebt maar één leven en het is helemaal aan jou hoe je het inricht.

Wil je weten hoe je het zelfvertrouwen krijgt om je dromen na te jagen?

Check deze video:

6. Gun jezelf zorg

Toen ik dit trucje ontdekte, zat ik gelijk lekkerder in mijn vel:

Toen ik jonger was, was sporten nooit mijn ding.

Sterker nog. Ik vermeed het als de pest.

En als je me had voorgesteld om een crème op mijn gezicht te smeren, had ik je voor gek verklaard.
Ik ben een man, geen vrouw. Mannen smeren toch geen crème op hun gezicht?!”

Fast forward tien jaar later:

Ik doe deze dingen NIET omdat het heel belangrijk voor me is om er goed uit te zien. (Maar dit is een mooie plus.)

Jezelf goed verzorgen maakt dat jij je automatisch lekkerder voelt. Je zelfbeeld is (onbewust) ook verbonden aan de staat van je lichaam.

Stel je voor dat je morgen heel dik of dun wakker wordt. Dan voel jij je toch gelijk slechter?

Dit is precies waarom jezelf verzorgen een instant boost geeft aan je stemming.

Zelfs als je een rotdag hebt gehad of niet volgens je waarden hebt kunnen leven, zit je nog steeds in een gezond en goed ogend lichaam.

Wil je tips voor uiterlijke verzorging? Lees dan mijn artikel over dit onderwerp:

7. Leer wat je moet zeggen tegen aantrekkelijke vrouwen

De geheime KILLER van je zelfbeeld is dit:

Je ziet een bloedmooie vrouw op straat. Je staat op het punt om op haar af te gaan.

Maar dan grijpt angst je bij de keel.

Je denkt: “Wat moet ik in vredesnaam tegen haar zeggen? Wat als ze me afwijst voor het oog van al deze mensen?

Stel dat ik de antwoorden op deze vragen in je oor fluister.

Je weet precies wat je moet doen zodat ze je leuk vindt en haar nummer geeft.

Dat is wat ik gratis weggeef in mijn Transformatiepakket. Daarin krijg je vijf stappen waarmee je altijd succesvol aanspreekt. Inclusief mijn zeven beste openingszinnen.

Met deze kennis op zak weet je precies wat je moet doen.

En er is niets wat het mannelijke zelfbeeld meer een boost geeft dan vrouwen kunnen versieren.

Klik dus snel op de knop hieronder. Dan zit het Transformatiepakket binnen vijf seconden in je inbox.

Je bro,
Daan de Ram

Stop met moeizame gesprekken
en pijnlijke afwijzingen

Mijn gratis Transformatie pakket maakt van jou een versier-koning.

  • 5 Stappen waarmee je altijd succesvol aanspreekt
    En mijn 7 meest succesvolle openingszinnen
  • 3 Gesprekstechnieken waarmee je nooit meer saaie gesprekken hebt
    Plus 12 kant en klare zinnen om het gesprek epic te maken
  • 25 Whatsapp en Tindertips die ik zelf gebruik in elk gesprek
    En de 10 blunders die bijna elke man maakt bij het texten
  • Het #1 geheim van de seksueel aantrekkelijke man
    En de 4 leugens die vrouwen je vertellen over wat ze willen
  • Friendzone Houdini
    De 3 sleutels om in 5 dagen uit de friendzone te ontsnappen en er nooit meer in te komen
Stuur me het Transformatie Pakket gratis!

Over de auteur

Daan de Ram

Daan de Ram is hoofdcoach van AttractionGym en schrijver van het boek Het Geheim Van Aantrekkingskracht. Al 10 jaar coacht hij mannen om meer succes met vrouwen en relaties te krijgen. Naast trainingen heeft hij ook diverse online cursussen ontwikkeld waarmee je aan je versier- en datevaardigheden kan werken.

Voor nog veel meer tips, bekijk ook eens deze artikelen:

Pijl5 Belangrijke tips om met je Minderwaardigheidscomplex af te rekenen
PijlSociaal Ongemakkelijk: 7 Tips om je sociale spieren te trainen
PijlPositief Denken: 15 Tips om Geluk Aan Te Trekken
PijlConsent en Hoe Vraag Je Het (Zonder Ongemak)

Hoe nuttig vond je dit artikel?

Helemaal niet nuttig Heel nuttig

Reacties

Plaats een Reactie